Din dagliga potatiskvot

Att äta minst ½ kg potatis om dagen

Allt är matematik. Kilokalorier (kcal) är en fingervisning. Beräkning av de basala makronutrienterna är en modernitet. Alla lika. Alla olika. Vardagsaktivitet. Träningsintensitet. Hormonell balans. Det finns inget facit.

Vikten, och insikten, av en sund inställning till sitt ätande är det viktigaste. Om du dessutom älskar dig själv såsom du är har du kommit ännu längre. Däremot. Givetvis. Människor önskar, tänker och hoppas väldigt ofta förändra, eller ur deras egen syn, förbättra sin hälsa. Sitt utseende eller motsvarande. Vissa önskar öka muskelmängd. Andra fettmängd. Vissa vill bli längre och andra vill bli kortare. De två sistnämnda påverkas dock inte av näringsintaget. Men när än kroppskompositionsförändring önskas krävs kontroll, samt säkerligen en viss justering, av näringsintaget.

Beräkning av en daglig potatiskvot

Givna förutsättningar

Potatis, per 100 gram

Kcal 77 kcal
Protein 2,0 g
Fett 0,09 g
Kolhydrater 17 g

Kilokalorier (kcal) per makronutrient

1 gram protein = 4 kcal
1 gram fett = 9 kcal
1 gram kolhydrat = 4 kcal

Beräkning av basalt behov av kilokalorier (BMR)

Harris Bennedict-ekvationen (med förutsättningarna, man, 31 år, 65 kg, 169 cm lång)

BMR =66+(13,7*65)+(5*169)-(6,8*31) = ~1600 kcal/dag

Bra grund för uppdelning av makronutrienter

  • Proteinbehovet per dag, 2 gram per kilogram kroppsvikt (65 kg x 2 gram)
    (130 gram x 4 kcal = 520 kcal från protein)
  • Fettbehovet per dag, 50 gram
    (50 gram x 9 kcal =450 kcal från fett)
  • Resterande kolhydrater (potatis)
    (1600 totala kcal -(520 protein kcal + 450 fett kcal) = 630 kcal att äta från kolhydrater) 

Min potatiskvot blir då

  1. 630 kcal /4 kcal per gram kolhydrater = ~160 gram kolhydrater
    1. 160 gram kolhydrater uppdelat i gram potatis
    2. Där potatis innehöll 17 gram kolhydrater per 100 gram
  2. 160 gram kolhydrater / 17 gram kolhydrater per 100 gram potatis = 9,40
    1. Alltså 940 gram potatis per dag

 

Kommentera